Tot ce trebuie să știi despre Brno!


... sau aproape tot ce trebuie să știi despre Brno!

Congratulations, you have been accepted to IBM / AT&T / Motorola / etc. - cam așa începe aventura în Brno. Pentru că am primit mai multe mailuri în care am fost întrebat tot felul de chestii despre Brno, m-am gândit să scriu și mai multe despre Brno și mai concret... 

TRANSPORT 

Cum te descurci când ajungi aici? După cum am spus acum ceva timp, transportul public e foarte bine pus la punct și nu prea ai cum să te rătăcești, părerea mea. Mă gândesc că vi cu autocarul de Sibiu, care te lasă în autogară. De acolo, mergi la Gara Centrală, sau Hlavni Nadrazi - e aproape de autogară. 


Hlavn Nadrazi e un fel de nod principal al mijloacelor de transport - de acolo poți ajunge oriunde. Arată cam așa:

foto: waymarking.com

De obicei, autocarul care vine dinspre Sibiu, ajunge în jurul orei 2 am - cel puțin la ora aia am ajuns eu. Dacă ajungi la o oră de genul ăstă, ai autobuzele de noapte - programul lor îl găsești aici: Noční linkySe alinează toate autobuzele pe liniile de tramvai, unul în spatele celulalt. N-ați mai văzut voi așa ceva :)). Aaa, să vă țineți bine că șoferii se cred în roller-coaster!  Cel mai probabil o să primești o hartă de la angajator cu nr. tramvaiului, autobuzului, etc - deci nu cred că e așa greu. În toate mijloacele de transport ai o tabelă care te anunță ce stație urmează  - în plus, mai e și audio (Urmează stația Malomerice Mos adică Zastavska Malomerice Mos). Pe timpul zilei, e mai ușor pentru că ai mai multe variante - trmavaie - trolebuze - autobuze. Programul tuturor mijloacelor de transport îl găsești pe site-ul DPMB -  în dreapta (citești i unde vezi j și te-ai scos). 

Deși nu-mi place varianta cehilor, prefer Google Maps, cu toate că mapy.cz e foarte bună pentru că arată cu exactitate nr. tramvaielor, autobuzelor, trolebuzelor, în care trebuie să urci când vrei să ajungi undeva, lucru care e total aiurea pe google maps. 

NU recomand varianta taxi pentru că trag pielea de pe voi ăștia - oricum, nici nu cred că se merită - tot mai bine e cu tramvaiu.  

SFAT: FĂ-ȚI ABONAMENT! Îți poți face abonament la gară. Pentru asta îți trebuie o poză format pașaport. prețurile sunt: 
  • o lună - 500 czk
  • 3 luni - 1300 czk

Eu mi-am făcut pe 3 luni să nu-mi mai bat capul. 

Pentru cei care vin prin Manpower, pentru că prin ei sunt venit și eu, trebuie să urmați traseul de mai jos pentru a ajunge la sediul lor. Îți ia 2, 3 minute să ajungi acolo pe jos. Poate pare cam mult pe jos, dar nu e. Pe stângă găsești McDoanld's, O2, Vodafone, apoi urmeaz Panska. 



CHIRIE

De obicei îți oferă angajatorul un pat pentru o perioadă până îți găsești altul. Apartamentele angajatorilor sunt la mama zmeului și cam eșt obligat să-și cauți ceva mai aproape. Nu cred că îți convine să pierzi o oră jumate pe drum. De ex. în ap în care stau eu, sunt 3 camere, fiecare dotate cu câte două camere. Am fost și 3 și 5 sau chiar 6. Eu am acceptat ce mi-ai dat ei pentru că nu aveam alta soluție și nu știam mai nimic despre cum stau lucrurile aici. Ce poți să faci e să-ți cauți tu ceva chiar înainte să vi. Eu știu de pensiunea Juventus,dar care se închide de la 1 septembrie, deci iasă din calcul (prețul era de 3.000 czk/lună). Eu am stat două zile la pensiunea Kazna - nu mai găsesc link-ul, (str. Francouzka - nu o prea recomand pentru că e un cartier mai „aparte”). A fost 20 de euro pe noapte. Merge doar în cazuri extreme. Mai e Pyramida, vedeți mai multe pe site-ul lor. Puteți căuta voi alte pensiuni pe google. Oricum, pensiunile sunt o variantă pentru câteva zile doar. Ceea ce puteți face, e să cautați chirie... 

Unde poți căuta chirie? 

1. bezrealitky.cz - Cred că cel mai bine e să cauți pe bezrealitky.cz pentru că e fără agenții - vorbești direct cu proprietarul și te scutești de o plată în plus - cea a agenției. Dacă dai click aici, găsești ofertele pentru Brno. 

2. sreality.cz - Aici e prin agenții și are mai multe opțiuni pentru căutare. Singurul dezavantaj e că e prin agenții. Eu folosesc mai mult primul site. 

3. rentalplaceinbrno.cz - L-am descoperit mai recent, dar nu mi se pare cine știe ce. 



INTERNET

Dacă vorbim despre internet mobil, cel mai bine e să-ți iei de la O2. Prețul pe lună e de 1000czk - trafic nelimitat. Pentru 700czk primești 10 GB/lună. 

Dacă vorbim de internet fix - variantele sunt NetBox și UPC. Știu doar că prețul e de 600czk/lună - trafic nelimitat. Asta intră în calcul abia după ești la „casa ta”.


TELEFONIE MOBILĂ

Cam toți sunt pe vadafone, așa că te sfătuiesc să-ți iei o cartelă vodafone. Costă 200czk și ți se termină destul de repede. Am văzut că au oferte de 700czk pentru 250-300 de minute. Nu știu dacă se merite. Mai bine trimiți mesaje :)). Ai ieșit din România, s-a termiant boieria când vind vorba de internet și telefon mobil. 


MAGAZINE

Eu m-am obișnuit să merg mai mult la Kaufland - poate și pentru că e cel mai aproape - cel mai aproape la mine înseamnă 9 stații de autobuz + una de tramvai. Al doilea ca și preferințe, e InterSpar. De la Kaufland cumpăr doar anumite lucruri, la fel ca și de la InterSpar. Lângă gară - de fapt în spatele ei, găsești Vankovka - un mall în care găsești destul de multe. Mai e Spalicek sau ceva de genul. E pe str. Panska. Mai sunt: 
  • Tesco - am fost de câteva ori, dar nu mi se pare cine știe ce
  • Billa - o singură dată am fost la Billa și n-am găsit prea multe - nu se compară cu cele din România.
  • Lidl - nu l-am încercat. 
  • Albert - încă nu am fost. 
  • Altele nu mai știu.

Partea cea mai proastă e că aștia nu au pâinea cu care suntem noi învătați... Au cornuri! Au și pâine, dar mie nu-mi place de nicio culoare (+ e cam neagră :)) ). Ce îmi place mult e Jogobella - odată mi-am luat 1kg :))

P.S. Kilu de roșii e 19czk! :))) - că tot m-a întrebat cineva. 


TIMP LIBER

DA, se joacă fotbal în Brno! Sunt și români care joacă. Se joacă joia și sâmbăta. Eu nu prea pot să ajung că am un program aiurea. În plus, mi-am luat și câteva țepe... Am gășit niște tunisieni care joacă în fiecare vineri și duminică și mai mult merg cu ei. În plus, câțiva lucrează în departamentul în care lucrez și eu și sunt super de treabă. Unul dintre ei e meserie. Ia uitați ce face!!!

Altceva: 
  • Puteți vizita castelul Spielberg. Am vrut să merg, dar n-am avut cu cine, Poate merg odată! 
  • Ștrand - piscină, teren de volei, nisip, tobogan și altele - am uitat numele (e unul mexican). 
  • Au ăștia grădină zoologică - și acolo vrea să merg - să văd dacă găsesc pe cineva... 
  • Terase mai mult de-o grămadă prin centru
  • Cluburi - nu mă întrebați că habar n-am de ele, dar există - am fost odată de am băut un suc cu niște new comeri români

Poate vrei să te uiți și peste asta:



P.S. Dacă vă mai interesează ceva, ask!