Bac

Mă întreabă (metaforic vorbind) Daniel Marton dacă am copiat la bac!? Răspunsul meu sper să se subînţeleagă din ceea ce scriu mai jos. Corelat cu comentariul lăsat de mine pe blogul său, cred că răspunsul devine şi mai evident.

Bacul meu a fost cam aşa. Înainte să încep, trebuie să spun că profesorii supraveghetori erau foarte severi. Nu te lăsau nici să întorci capul, mai puţin la geografie... Pe vremea mea (2005), cei din clasele a 12-a luau vacanţă înainte cu 3 săptămâni înainte de bac. În prima nu am citit absolut nimic. Îmi cream circumstanţe motivante să mă pun pe treabă. Am şi reuşit! Timp de două săptămâni am învăţat ca un nebun. Aveam program în fiecare zi. Nici acum, după 4 ani nu l-am uitat.

10-12 Geografie
12-13 pauză
13-15 Istorie
15-16 pauză
16-18, 19, 20 - până mă săturam, Română.

Ăsta era programul meu timp de două săptămâni înainte de bac. Acelaşi lucru făceam zi de zi. Au fost groaznice zilele alea, dar au trecut.

Primul examen: Română oral. Eram în prima tură. După ce trag biletul. mă aşez în ultima bancă (din obişnuinţă). Romantismul era primul subiect iar al doilea, Dacia literară. Nu cred că am stat mai mult de 5 minute şi am ieşit. Toate bune: 10.

Engleză oral: cred că la engleză şi la sport m-am dus la examene mai mult din plăcere. Fără să exagerez, cred că am stat vreo 25 de minute la vorbitor. Am început cu subiectul pe care trebuia să-l abordez. Prima cerinţă era despre turism în general, iar a doua, care este părerea mea despre turismul în România. Am terminat cu planurile mele de viitor... Probabil a contat şi cel care dăduse proba înaintea mea care cu greu scotea două cuvinte. Ştiu că nu e frumos să râzi, mai ales în astfel de ocazii, însă nu m-am putut abţine. Oricum a luat notă de trecere pentru că le mulţumise profesoarelor. Eu: 10.

Română scris: întrucât în simulări luam tot peste 9, era normal să nu-mi fac griji şi nu mi-am făcut. A venit romanul realist. Absolut toţi din sală au răsuflat uşurat. Toţi vorbeau în şoaptă de Ion. Supraveghetorii ameninţau cu excluderea din examen pentru cine mai scoate un cuvânt şi s-a făcut linişte deplină. Cu toate că eu mă gândeam la Enigma Otiliei - luasem 9,5 în simulare pe enigmatica Otilie - fără să îmi dau seama scriu pe foaie, Ion. Până să îmi dau seama, scrisesem deja introducerea romanului realist, şi când recitesc, văd ca titlu, Ion. Am zis că nu mai şterg că nu dă bine şi cine ştie, se consideră semn. Insistau profii înainte de examenele scrise să nu cumva să facem nu ştiu eu ce semne... şi am rămas cu Ion. Nota: 8,75.

Istorie scris: poate materia la care eram cel mai bine pregătit. La istorie eram destul de bun pentru că pe toată perioada clasei a 12-a învăţasem constant. Ştiu că la început erau nişte exerciţii foarte uşoare. Le-am terminat într-un minut. Dacă mă gândesc bine, cred că celelalte subiecte se refereau: unul la Constituţia României şi celălalt la Lupta antiotomană a domnitorilor români. Nota: 9,45.

Geografie scris: materia de care mi-era cel mai frică. În timpul orelor de geografie eram mai tot timpul la fotbal şi învăţam doar când era necesar, adică la lucrări şi ascultări. În sală eram grupaţi cei care dădeau din geografie pe de-o parte (cam jumătate din sală, majoritatea colegi de clasă cu mine) şi restul care dădeau din psihologie, filosofie, logică şi alţii din aceiaşi arie curiculară. Aflasem că în sală se află o persoană importantă (părinți sus puși...). Habar nu aveam despre cine e vorba şi nici acum nu ştiu şi că acea persoană dă din geografie. Era cel mai lejer examen şi se cam putea vorbi. Spre surprinderea mea şi a celorlalţi care dădeau din geografie, din spate am primit o fiţuică cu răspunsurile la exerciţiile cu răspuns rapid. Eu ajunsesem deja la ultimul subiect. Trebuia să facem o descriere a unei grupe de munţi şi normal că răspunsul la acest subiect nu era rezolvat. Mi s-a spus să plasez fiţuica la cel din faţa mea după ce copiez şi eu răspunsurile "corecte". M-am uitat din curiozitate. Câteva răspunsuri erau greşite. În rest răspunsurile mele corespundeau cu cele de pe fiţuică. Eram prea sigur pe cunoştinţele mele ca să mă las indus în eroare. Oricum, răspunsurile de pe fiţuică asigurau notă de trecere. I-am zis unui coleg că nu sunt bune rezolvările şi nu m-a crezut. La fel şi alţi colegi. Au fost totuşi câţiva de 10 (vreo 3 sau 4) în sală şi eu mă număram printre ei.

Ultimul examen: sport. Bucuria mea. Aş fi stat toată ziua dar am terminat repede cu probele. Nota: 10.

Media la bac: 9,7